Daadkracht in de supermarkt: missie, tempo, géén afleiding!

MapsTell daadkracht aanvoerder

Zaterdagochtend. Waar de gemiddelde Nederlander nog twijfelt om op te staan of nog één keer snoozt, is de dag voor iemand met de gedragsvoorkeur Daadkracht al in volle gang.  De boodschappentas staat klaar, de autosleutels rammelen en de missie is duidelijk: boodschappen doen. Snel, efficiënt, zonder omwegen.

Welkom in het hoofd van een persoon met de gedragsvoorkeur Daadkracht volgens MapsTell. Daadkracht slentert niet, doet geen impulsaankopen, houdt niet van discussies bij het zuivelschap en vindt het raar als je in de supermarkt je tijd verbruikt voor gesprekken. 

Boodschappen doen is geen uitje

Waar sommige mensen de supermarkt zien als een uitje – even neuzen, inspiratie opdoen, een praatje hier en daar – ziet Daadkracht het als een operatie. Kort en krachtig. De boodschappenlijst is geen suggestie, maar een routekaart. Elk item is gepland, elk product een doelwit.

    • Volkorenbrood
    • Bananen, precies vijf (meer eten we toch niet)
    • Havermelk van dat ene merk, want dat is efficiënt geprijsd
    • WC-papier (alleen als de bonus klopt)

Zodra de winkel binnengegaan wordt, is het alsof er een stopwatch aangaat. Tijd is namelijk geen bijzaak, maar een factor in succes.

Navigeren met een strak plan

Looproutes zijn uitgedacht. Geen gedwaal of dubbele meters. Daadkracht kent de indeling van de supermarkt beter dan de filiaalmanager. Waar anderen nog twijfelen tussen penne of fusilli, heeft Daadkracht de pasta al in het mandje liggen en is onderweg naar de kassa. Mensen die midden in het pad blijven stilstaan? Onbegrijpelijk. Zeer frustrerend en totaal inefficiënt.

Geen tijd voor koetjes en kalfjes

Onderweg komt Daadkracht een vage kennis tegen die graag even bijpraat over hoe het gaat. Daar is Daadkracht dus echt niet voor in de stemming. Als het gesprek niet binnen 30 seconden tot een punt komt, is het exit-strategie. Een beleefde “ik moet echt even door” en hop – Daadkracht is alweer drie schappen verder. Niet omdat Daadkracht onaardig is. Maar omdat Daadkracht in gedachte al bij de kassa staat. En daarna bij de volgende taak.

Zelfscankassa = uitkomst

De gewone kassa met een praatgrage caissière is een regelrechte valkuil. Dus: zelfscankassa. Inpakken met militaire precisie, alles zo gestapeld dat het logisch de auto in kan. Tijd van binnenkomst tot buiten? Ongeveer dertien minuten. En dat is inclusief een kort oponthoud bij het WC-papier omdat de korting niet gold voor het goede merk.

Wat dit zegt over gedrag

Iemand met gedragsvoorkeur Daadkracht is doelgericht, snel, resultaatgericht. In werksituaties zijn dat de mensen die knopen doorhakken, beweging brengen, deadlines halen. In de supermarkt leidt dat tot indrukwekkende efficiëntie – en soms ook tot onbegrip als anderen het minder strak aanpakken. Maar dat is precies het mooie aan gedragsvoorkeuren: als je ze herkent, begrijp je jezelf én de ander beter. Dus de volgende keer dat je in de rij staat te twijfelen tussen roomboter en halvarine, en iemand schiet langs met een laserfocus en een strakke blik… Dan weet je: daar gaat er één. Daadkracht …Missie geslaagd!


Meer weten over gedragsstijlen en hoe die invloed hebben op werk, communicatie en samenwerking? Bij PuurProgres helpen we je inzicht te krijgen in je eigen route én die van de mensen om je heen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven