Inhoud
Hoe is jouw koopgedrag? Ben jij gezwicht voor het gemak van online winkelen of ga je graag nog naar de fysieke winkel? Zomaar een paar vragen die je jezelf eens kunt stellen om naar jouw eigen koopgedrag te kijken. E-commerce, duurzaamheid, lokale betrokkenheid en technologische vooruitgang spelen allemaal een cruciale rol op de manier waarop jij jouw aankopen doet. Het is essentieel voor bedrijven om jouw koopgedrag te begrijpen en zich aan te passen om te blijven voldoen aan de steeds veranderende verwachtingen.
E-commerce
E-commerce is dominant. Je kunt er geen social media kanaal op naslaan of de commercie vliegt je om je oren. Cookies zorgen ervoor dat alles wat je laatst hebt opgezocht jou telkens weer triggert. Vanuit een website krijg je al snel de melding dat er ook een app is voor op jouw mobiele telefoon. Ook jouw openstaande winkelmandje wordt nog even als reminder naar je gemaild. Om jou de e-commerce in te trekken zijn hele slimme technieken ontwikkeld. Je ontkomt er niet aan! 24/7 Jouw koopgedrag wordt hierdoor sterk beïnvloed. De opkomst van online winkelen heeft geleid tot een verschuiving van traditionele fysieke winkels naar digitale platforms met als gevolg leegloop in winkelstraten. Vooral het gemak en het supergrote aanbod, het snel kunnen switchen van shop, prijsvergelijken onder alle aanbieders en de snelle levering, vaak al de volgende dag, laat e-commerce groeien en langzaam de overhand nemen. Vooruitstrevend of zorgelijk?
Duurzaamheid
Duurzaamheid speelt ook een steeds grotere rol in het koopgedrag. Misschien denk jij, net als steeds meer consumenten, aan de impact van jouw aankopen op het milieu en de samenleving. Bedrijven willen een voorbeeldfunctie vervullen en zetten zich in voor duurzame productie en ethische praktijken en zien vaak een stijging in populariteit en loyaliteit van klanten.
Technologie
Technologische innovaties, zoals contactloos betalen en digitale portemonnees, hebben ook invloed op jouw koopgedrag. Je hoeft je pinpas niet meer op te zoeken want alles zit in je mobiel, lekker snel en makkelijk. Dit heeft geleid tot een verschuiving van contant geld naar digitale betaalmethoden. Is dit goed voor de economie? Daar zijn verschillende theorieën over.
Alhoewel ik het boodschappen scannen erg handig vind in de lokale supermarkt, vrees ik wel dat de robotisering het stukje menselijk contact laat verdwijnen. De kassamedewerkster is toch ook onmisbaar. Ik denk met name aan oudere mensen die soms net even een gezellige praatje met hen hebben, soms misschien wel het enige praatje van de dag, maar eenzaamheid is weer een ander probleem in onze snelle maatschappij.
Lokale betrokkenheid
Alhoewel de e-commerce je aan alle kanten trekt, is het goed voor de lokale ondernemer dat je zoveel mogelijk jouw aankopen bij hen in de winkel doet. Grote kans, als we hen niet ondersteunen, dat winkels verdwijnen uit de winkelstraten en plaats maken voor grote appartementen of een andere invulling. Het was goed om te merken dat tijdens de corona tijd veel winkeliers konden rekenen op de lokale steun. Zo nu en dan toch gezellig winkelen in je eigen stad of dorp?
Kortom, jouw koopgedrag wordt aan alle kanten beïnvloed door e-commerce, duurzaamheid, lokale betrokkenheid en technologische vooruitgang. Bedrijven willen de trends begrijpen en spelen hier zorgvuldig op in. En met onze verbinding met de digitale wereld, ons altijd aanstaan op de socials, zijn wij een makkelijke prooi om ons te lokken naar de digitale platforms en dat dan 24/7. En ook ik laat me lokken door de e-commercie en nu ik dit schrijf neem ik me wederom voor om de volgende keer naar de winkel te gaan. Dus vergeet de lokale ondernemers niet die zorgen voor de invulling van de winkelstraten, de gezelligheid én het menselijk contact.